Статии

Био / Техно България

В началото на тази година Джак Ма даде обширно интервю, в което обясни с прости думи своята инвестиционна стратегия. Запитан как решава в какво да инвестира, той даде кратък отговор: „Подкрепям идеи, които решават големи проблеми. Например, виждам, че все повече хора са нещастни и нездрави и се насочвам натам“. След което даде за пример неговата собствена страна, Китай. Преди две години пък бе публикувана карта на Европа, конструирана според търсенията на китайците в „Байду“. На нея, България фигурира като „дълголетие чрез потребление на млечни продукти“. Подобно възприятие за страната можете да откриете и в други важни азиатски държави като Япония. Трети любопитен факт. Премиерът на Южна Корея, Ли Нак-йон бе наскоро на посещение в София. По време на разговорите, нашият премиер очаквано си пожела автомобилен завод, но гостът възпитано изместил акцента в друга посока. Корейският интерес е насочен към био земеделие, селско стопанство, медицински туризъм, козметика и информационни технологии. Това са само няколко факта, които могат да бъдат лесно свързани, защото представят очевидна възможност за страната ни.

Натрупването на негативни възприятия спрямо България е банално известно. Преди няколко години нацията скочи колективно, когато в една инсталация върху нашата територия бе изтипосана ориенталска тоалетна. Рутинно западни медии разказват примери за корупция, престъпност, злоупотреби, от време на време по някоя политическа екзотика. Това обаче очевидно не е особен повод за колективно притеснение, защото само преди година цялата нация се възхити на големите успехи на един български сериал, който обиколи света и в дълбочина разви именно образа на една продънена, криминална държавица. Мнозина виждат в нарастващите приходи от туризъм доказателство, че няма особен смисъл от култивиране и популяризиране на определена представа за страната. Политическото безвремие и институционален ступор допълнително превръщат подобни усилия в отдалечаваща се перспектива. Комичната неспособност да произведем дори една прилична реклама на страната допълнително подсказва отношението ни към подобни усилия.

В същото време, непрестанно се увеличават причините, които изискват далеч по-сериозна и организирана работа по представянето и промотирането на определен образ на България. Моделът на развитие, изискващ относително ниско ниво на образование и заплащане ускорено се изчерпва. Очевидно е, че не може всички да бъдат вкарани да работят в предприятия за производство на автомобилни части. Нито пък в заводи за сглобяване на автомобили, каквато очевидно е мечтата на премиера. Цели индустрии вече изпитват недостиг на работници и този проблем ще се задълбочава. Очевидна е необходимостта от нови двигатели на развитие, подкрепа на вече съществуващите, очертаване на нови. Нарастването на доходите ще трябва да дойде оттам, а не от „изстискване“ на бизнеса през натиск на пазара на труда. Съществуват и очевидни възможности в променящата се европейска и глобална икономика. Ако следваме инвестиционната логика на Джак Ма, това са например много сектори, свързани с разбиранията и проблемите на новата глобална средна класа, както и на вече съществуващата такава в по-зрелите пазари. Именно тук са неща като био производство, здравен туризъм, well-being индустриите и т.н. Нещо повече, към нас има очевидни възприятия и очаквания като дестинация и производител.

Здравословното от доста време е обявено за мегатренд и той е все по-видим и в България. На ниво потребление това е осезаемо при разширяването на подобен тип покупки отвъд стеснените градски прослойки с доста над средните доходи. Повечето търговци на такива продукти обявяват непрестанно увеличаване на продажбите и постепенното им интегриране в трайните навици и разбирания за хранене и начин на живот. Видимо е и в по-общи тенденции. Например, според проучване на “Nielsen” има осезаем спад при потреблението на захар и шоколадови изделия (66%), увеличение на консумацията на натурални и по-свежи продукти (61%) и намаляване на мазнините (56%). С много високо темпо се увеличава и броя на производителите на биологични продукти. По данни на министерство на земеделието, през 2006 година те са едва 214, а през 2009-та достигат 476. Само четири години по-късно обаче, техният брой е вече 3 123! За същия период общите площи в подобен режим скачат от 11 789 хектара на 56 287. Все по-голяма част от това производство е насочено отвъд местния пазар, в ЕС и извън него. Непрестанното глобално нарастване на био търсенето и възприятието на България като страна с добър продукт е очевидна възможност за промотиране. Разбира се, от това не следва, че не съществуват множество проблеми, но тяхното разрешаване не е непосилно.

Друга подобна индустрия, която не просто се развива добре, но може да бъде представена като знакова за страната е информационната. ИТ са не просто хубав пример за развитие, а все по-важен сектор на икономиката на страната. Според оценки на българската асоциация за информационни технологии, техният принос към БВП е вече над 6% и само до няколко години ще надмине 10%. Възможностите за развитие тук са съществени и мнозина от сектора разказват за поне двоен потенциал на сега съществуващия при по-добро задържане и привличане на кадри и подобряване на образованието. Има наченки на превръщане на страната в регионален център, което постепенно ще прерасне в повече възможности, видимост и популярност на самата индустрия, но и на страната. Съществуват и все повече успешни примери за български старт-ъпи, които не просто носят икономически дивиденти на техните създатели, но и генерират репутация на местната среда. Тяхната популяризация единствено може да донесе ползи, а и има предимството да стъпва върху реални събития.

Глобалната битка на образи, представи и репутация има отколешна история и България определено не участва в нея по подходящ начин. Малко са причините да очакваме това да се промени, мисловните и поведенчески препятствия са сякаш твърде много. Но бързото изчерпване на сегашните икономически възможности изисква бърза адаптация и остър завой. Още повече, че отвън, към нас има подходящи нагласи и възприятия, които могат да бъдат използвани дългосрочно.  Като начало можем да се заслушаме в това, което ни казват хора като корейския премиер.

Био / Техно България

Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

Стойко Тонев dr.tonyfilipov (at) abv.bg 0885 233 691
„Редута.бг” се обслужва от счетоводна къща „Лавейа” бул. Княз Дондуков”, № 49 Tel: +359 2 988 84 04 Mobile: +359 888 60 72 70 Mail: sk.laveia@gmail.com
To Top