Коментари

Гневни родители, глухо МОН

Родители на бъдещи първокласници в София са гневни, защото не могат да запишат децата си в кварталното училище. Не се класират. Този проблем е добре познат на хората, живеещи около добрите училища в широкия център. Практиката за издаване на адресни регистрации в района на училището на хора, които реално не живеят там, също е добре известна на хората. Както и тази с фалшивите медицински документи, даващи предимство в детските градини. Само МОН очевидно обитава планетата Кей пакс, съзвездие Лира, защото не е наясно, че няма как една и съща наредба да работи в София и в Смолян.

Родителите на седмокласниците и те са гневни. Ако се изчисли количеството алкохол и леки транквиланти, консумирани около датите на матурите, малки и големи, вероятно ще получим интересни данни. За количеството пари, инвестирани в паралелната (частна) образователна система, за да се подготвят децата за държавното „външно оценяване“ изобщо няма да отварям дума. Тепърва предстои смятането на балове и тънката част с подреждането на желанията за прием в документите за кандидатстване в гимназиите. И за какво е всичко това? За да продължи „наливането“ в частни уроци и курсове, когато лелеяните „елитни“ гимназии се окажат не чак толкова елитни, а предстоят „големите“ матури в 12 клас.

И родителите на петокласниците имат основания да са гневни. Защото тази година петокласниците учиха по нови програми и стари учебници, а догодина шестокласниците ще бъдат на тоя хал. Да, ама това са същите деца. Нашите деца. Същото важи за втори и осми клас. Имало надежда все пак по време на учебната година да има нови учебници. Същата надежда имаше и през септември миналата година, обаче, знаете как е, реформа, избори, нови министри…

И учителите са гневни. Освен заради ниските си заплати, липсващите учебници (и други, по-иновативни средства за преподаване), експериментите с програмата – гневни са, защото са затрупани от бумащина и вместо да учат децата (а преди това и себе си, защото добрият учител се учи цял живот) – попълват бланки. В петиция учители настояват, освен за разтоварването им от административни и несвойствени задължения, за неща като електронна документация, за квалификация и мотивация на учителите, за съдайствие и подкрепа от образователните чиновници, вместо „инспекции“ и „постоянното психологическо насилие над директори и учители, които държавната образователна администрация  упражнява чрез писма, заповеди, наредби и постановления“. Все добри неща, които и ние, родителите, също искаме.

Защото образованието трябва да е в полза на ученика, а не на чиновника, както е написала авторката на петицията г-жа Марта Радева от Провадия. Толкова е просто, а изглежда толкова невъзможно. Това би значело Системата да започне да функционира не, за да се самосъхрани, а за да осигурява качествено образование. Не, за да изхранва бизнеса с учебниците, а за да изучава децата адекватно на нуждите на времето и света, в което живеем.  Стратегиите, законите, наредбите и прочее документация да се пишат в името на реална промяна, а не защото са задължително условие за усвояването на парите от Европейския съюз (което как се случва е отделна, тъжна тема).

Но това, разбира се, няма как да стане, защото парите са по-силни от гнева. А парите обичат тишината и МОН добре знае това.

 

Гневни родители, глухо МОН

Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

Стойко Тонев dr.tonyfilipov (at) abv.bg 0885 233 691
„Редута.бг” се обслужва от счетоводна къща „Лавейа” бул. Княз Дондуков”, № 49 Tel: +359 2 988 84 04 Mobile: +359 888 60 72 70 Mail: sk.laveia@gmail.com
To Top