Коментари

Дери ги, ба, дери ги!

„Дери ги, ба, дери ги, докат са тука, че после ша си заминат!”. Този бизнес съвет на една созополчанка към друга бил подслушан от и описан весело от Васил Пармаков преди няколко години. Той изразява в краткост цялата несложна тактика за борба с врага, определен като „ги”, с пришълците, които ако не  хванеш сега, няма кога. Подходът не е нов. Който не е водил спор с хазяйка за отпускане на две допълнителни щипки за прането през 90-те, той не е ходил на квартира. Който не е ял миш-маш с кетчуп, вместо с чушки и домати, не е пил доматен сок, маскиран като гаспачо, той не е вечерял в ресторант с изглед към морето. Всички тия дребни успешни тактики в битката с врага си ги знаем и обсъждаме всяко лято, богато гарнирани с примери за безплатните десерти, вода , хляб, чадъри и шезлонги в Гърция.

Тази година собственик на заведение в Созопол приложи такава креативност в разработване на бизнесмодела, завещан от баба му, че няма как да бъде подмината. „Такса стол” за незаети места по предварителна резервация нямаше да бъде кой знае каква новина, ако не беше продължението на историята. Наглостта и упоритостта обикновено си вървят в компания, и то не само из курортните градчета. В медийните си изяви собственикът на заведението споменава, че това не е добра практика, такава практика въобще били нямали, но той решил да накаже клиентите, заради тяхното арогантно отношение към персонала и към други гости през въпросната вечер. Какво е било поведението на компанията, която се появила в състав от шест, вместо десет човека и оставила четири стола незаети, никой не разбира. Дали обичайната практика не е хора, които смущават спокойствието на останалите или се държат обидно спрямо персонала, да бъдат помолени да напуснат? Ако пък са толкова агресивни, сигнал се подава на телефон 112.

Наказаните клиенти не желаят да участват в медийни спорове около случилото се. Прави са, защото извинение не ги очаква. Криейтърът, доразвил иновативно формулата „дери ги, ба”, няма намерение да се даде на враговете току-така. Той е научил и друго важно бизнес правило, може би от някой български гуру на пиар тактиките, с когото са полафили някоя вечер на фона на морския прибой и онзи е открехнал вратичката на професионалните си тайни, от която е изскочила мъдростта, че лоша реклама няма. Всъщност, кой знае какви уроци от специалисти не са необходими. Достатъчно е човек да може да чете и да не е глух, за да забележи, че там, където липсва спазването на правила и справедливост според законите, колкото си по-нахален и гръмогласен, толкова повече можеш да спечелиш на своя страна. Фейсбук страницата на заведението прелива от гордост и самохвалвалство.  Даже има опити и за чувство за хумор. Ако някой може да се засмее на случая като есенция на „дери ги,ба, дери ги” и на факта, че министър-председателят лично разпорежда проверка, вместо някой общински орган, да прочете и да се позабавлява. Заведението благодари за безплатната реклама и прави специална оферта за „най-известната маса в България”. Криейтивът е същият като този, ако Динко  пусне собствена марка тениски с щампи на „свински опашки„ и ги продава на гранично-пропускателните пунктове.

Междувременно, комисията за защита на потребителите била извършила проверка, която установила, че „наказаните „ клиенти не са заплатили 80 лева за незапълнената резервация“. Това вече няма никакво значение, тъй като съпътстващата програма продължава. След като Бойко Борисов издал нареждане Министерството на туризма да извърши проверка на обекта, инстинкът за самосъхранение на ресторантьора проработил и той не попитал „Кой е тоя Бойко?”, а го поканил да бъде гост на заведението. Неизвестно с какви мотиви. Може би собственикът на най-известната маса в България е редно да покани най-известния човек в България и да се разберат. Как ли си я представя тази среща? С финални въпроси с просълзяване  :”Аз Ви уважавам, г-н Борисов, вий мен, моя труд уважавате ли го?”, а Христина Ангелкова да му седи на десния крак? Свидетели на тази сценка няма да станем, но можем да продължим да следим генерирането на мисли и бизнес  идеи във фейсбук страницата на ресторанта.

„Превърнахме се в легенда, затова правим легендарно предложение.” Следва оферта за вечеря за четири стола на цена осемдесет лева. „С благодарност и уважение към всички, които взеха страна по случая и превърнаха ресторанта в сензация”. „Сензацията” не схваща, че освен  да си нагъл, не трябва да си и продължително време безкрайно глупав.  Може би извинение за случилото се би подействало добре. Както на тези, които са се разправяли за повишената сметка, така и за онези, които са решили повече да не стъпват нито в Созопол, нито по българското Черноморие. След като очевидно Бойко Борисов не дава отговор на офертата, активността в социалните мрежи продължава. Ресторантът кани „младите хора, които ни превърнаха в сензация, на специална вечеря на най-известната маса на България – без лоши чувства и с усмивка, както и с най-доброто от нашето меню. Животът е кръчма, да седнем на една маса! ….Заповядайте отново!”  Няма какво да се коментира. Животът може и да е кръчма, но не всички искат да седнат на една маса отново. Често пъти не го и правят.

 

Дери ги, ба, дери ги!

Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

Стойко Тонев dr.tonyfilipov (at) abv.bg 0885 233 691
„Редута.бг” се обслужва от счетоводна къща „Лавейа” бул. Княз Дондуков”, № 49 Tel: +359 2 988 84 04 Mobile: +359 888 60 72 70 Mail: sk.laveia@gmail.com
To Top