Студентски дебюти

Доброта чрез СМС

През последните години благотворителността в България е придобила особена форма. Постоянно се обявяват кампании за набиране на средства за различни по вид каузи. Всички те са свързани с изпращането на кратки текстови съобщения. Лесно, бързо и сравнително евтино изразяване на съпричастност с нечие нещастие. Без значение за каква точно кауза става дума, при добра реклама подобни кампании са „обречени на успех”. За добрата реклама също има кой да се погрижи. Известните личности много се радват да застанат зад подобни каузи и да бъдат лица на благотворителни кампании. Това дори може да не е само с цел реклама, много известни личности подкрепят реално идеите.

Често обаче по време на поредната кампания за набиране на средства, отнякъде се чува въпросът: „Защо хората все трябва да дават пари, за да се помага на бедстващи и болни хора? Къде е държавата?” Повлияни от сърцераздирателните призиви на повечето подобни кампании, все пак същите хора изпращат кратки текстови съобщения, с които изразяват своята съпричастност и съжаление към онези, които са по-зле от тях. В същия момент гледат поредния концерт, или филм по телевизията. Според тях това е единственият начин да помогнат на нуждаещите се, забравени или пренебрегнати от институциите. Около празниците подобна „смс подкрепа” бележи своя бум. За кампании като „Българската Коледа” всяка година се събират милиони левове.

Нека да кажа, че нямам нищо против благотворителността като идея. Напротив! Да правиш добро и да помагаш е нещо прекрасно. Проблемът е, че много хора в България свързват благотворителността и помощта само с изпращането на няколко кратки текстови съобщения по празниците. В повечето случаи, дори не е задължително да се пише текст в изпратеното съобщение. Целият процес отнема около минута-две. Изпращаме празен СМС и получаваме за благодарност автоматично съобщение. Защо толкова много хора предпочитат този автоматизиран и анонимен начин да правят добро? Не знам дали същите тези хора се замислят, че биха могли да направят добро и извън виртуалното пространство. Не съм наясно дали знаят и са се замисляли за онези хора, чиито истории не попадат в телевизионния ефир, но са изключително близо до всеки от нас. Помагаме повече на непознати, които сме видели по телевизията, отколкото на човека, с когото се разминаваме по стълбите в блока, където живеем.

Попадналите в телевизията каузи и истории са невероятно малка част от онези, които имат нужда от подкрепа. Изобщо не става дума само за даряване на финансови средства. Парите далеч не са единственото нещо, с което бихме могли да помогнем. Понякога моралната подкрепа и малко топлина са по-ценни от всяко парично дарение. Например, много харесвам една кампания, която се нарича „Подари време”. В нея доброволци посещават деца от домове за деца, лишени от родителски грижи и ги подкрепят в тяхното развитие, преди всичко – с приятелството си. Блестящ пример за кампания, която не е свързана с пари, но дава много, защото, когато един човек няма приятели и подкрепа, материалните неща не стигат. Тази инициатива е целогодишна, а не само по Коледните празници. За подкрепата и приятелството делниците и празниците намат значение.

Обръщам внимание на това поради една проста причина. Повечето хора се сещат и се замислят за благотворителността и добротата именно по празници. Сякаш това са единствените дни, в които е нужно да сме добри. За някои хора добротата няма място в обикновените, делнични дни. Забързани в ежедневните си ангажименти, забравят, че подкрепат и добротата са ни необходими през всички 365 дни от всяка година. Кой би могъл да има нещо против благостворителността като идея. Това, което предизвиква моето негодувание е празничността и показността на добротата. Стигна се до там, че във Facebook се появяваха много снимки на екраните на телефони с получените благодарствени съобщения. Сякаш хората искаха да покажат на другите колко са добри.  Благотворителността е винаги уместна, показването й – никога.

……………………

„Този текст е създаден по проект „Студентска политологична платформа. Формиране на журналистически умения в собствена медийна среда“, осъществен с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на студентски иновации на Институт „Отворено общество“ – София и Фондация „Микрофонд“ – София. Съдържанието на текста е отговорност единствено на авторите и при никакви обстоятелства не може да се приема, че отразява официалното становище на Институт „Отворено общество“ – София и Фондация „Микрофонд“ – София.

Доброта чрез СМС

Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

Стойко Тонев dr.tonyfilipov (at) abv.bg 0885 233 691
„Редута.бг” се обслужва от счетоводна къща „Лавейа” бул. Княз Дондуков”, № 49 Tel: +359 2 988 84 04 Mobile: +359 888 60 72 70 Mail: sk.laveia@gmail.com
To Top