Коментари

На един шут разстояние

Преди години имаше чуден скеч в предаването „ Клуб НЛО”. Клиент пита: „искам да поръчам топла бира и  студено кебапче. Имате ли ?” „Да.”, отговаря леко смутено келнерът. „А една муха в бирата можете ли да ми пуснете?” Келнерът е озадачен: „Защо?”  „Защото съм емигрант от години! Искам да се уверя, че нищо не се е променило и няма за какво да ми е мъчно!”

Стилът на Балкантурист е витален и устойчив. Очаква се клиентът да се радва на всичко, което му пробутат и доволно да подвиква „Ей, бре, курорте!” Българският турист трябва да е свикнал да преглъща и миш маш с кетчуп, и дробчета по селски на цената на прясно уловена риба в съседна Гърция. Длъжен е по някакви причини да избере нашенското. По старото соц правило чуждестранният клиент винаги е прав. Тази закономерност се е втъкала под покривките с народни мотиви на всички български курорти и е неизтребима като останалите балкантуристски навици. Днес на чуждестранния турист се предлагат „луксозни” преживявания като вели изпълнения на евъргрийни или тежка чалга в музикалната програма на ресторанта, анимация,  евтин алкохол, традиционните ковьорчета, мускалчета и възможността да завърши вечерта, както и живота си, с балконинг от Съни Бийч, което не се поощрява, но не се и санкционира особено строго.

По стар балкантуристки обичай, а и вероятно с пълното съзнание, че предлаганите услуги са кофти качество, председателят на Бългаската хотелиерска и ресторантьорска организация се изказа, че клиентът винаги е прав и не трябва да се вдига голям шум около инцидента с швед, който безпричинно пребива камериерка в хотел, за да не намалеел напливът на скандинавски туристи. В България всичко ни се вижда на един шут разстояние. Един юмрук до оня нещастник отсреща, който ни дразни. Едно преминаване в насрещното, много жертви, малко виновни и николко наказани. Правилно си е мислел  шведът, изритал камериерката, че кой знае какво страшно от гледна точка на  правосъдието в България няма да се случи. Възможно е да е знаел, че така си стоят нещата у нас, а също и че атмосферата в луксозния курорт естествено те подтиква да правиш, каквото ти дойде, защото се знае, че тук се пие, бие, балконясва се, а и се стреля, когато две групировки спорят за парко място.

Това е тертипът на майсторлъка за привличане на туристи, българското ноу хау в тази област. Когато качеството е преобладаващо долнопробно, следващата стъпка за задържане на клиента е ританата камериерка да не се оплаква, ако и да я бият като „маче у дирек“. По – добре за туристпотока и имиджа би било да си затрае, да е благодарна, че има работа, а шефовете й да са благодарни, че някой плаща за ол инклузива. Благой Рагин си подаде оставката като председател на асоциацията, точно когато в социалните мрежи  фантазираха как всеки пристигащ турист ще му тегли по един шут за „добре дошъл”.  „Ragin shooting“ можеше да влезе като специална оферта в промоционалните пакети. Дали ще е Благой Рагин или някой следващ по стълбицата, няма никакво значение. Визионерите на туризма ще се надяват на малко бой, докато изпращат с влажен поглед заминаващите извън нашата територия сънародници и броят колите, излизащи към гръцката граница през всеки по-дълъг уикенд.

На един шут разстояние е Гърция, през чиято граница се преминава само с лична карта.  Там никога не питат клиентите дали искат топла бира, студено кебапче и винаги ги черпят с десерт от заведението. В Гърция работят много български камериерки. Получават заплати, с които издържат семействата си в България. Какво ще последва, ако турист пребие камериерка по начина, по който се случи у нас, а гръцкият Благой Рагин благо каже, че не е добре да се вдига шум? Сигурно ще последва  дълга стачка, от която да спечели най-много българският туризъм. ”Мълчи си, да не ги прогоним” е по-лошото насилие над жертвата, отколкото  агресията, тъй като идва от своите, от тези, които би трябвало да те защитят и първи да поискат правосъдие. От тези, които би трябвало да продават офертите си по начин, по който на купувачите да им е ясно, че гневът от предлаганите услуги не може да се излее току-така върху първата срещната служителка на  хотела. Каквато и да било агресия, с повод или без повод. Колкото той да е клиент и винаги да е прав.

Лошото е, че и наследникът на Благой Рагин на поста няма да мисли по-различно. Всяка промяна у нас е за по-лошо. Най-много новият председател  да въведе клауза в договора на персонала за конфиденциалност при пребиване. В дългосрочен план, хотелиерско – ресторантьорската асоциация ще продължи да  гледа тъжно статистиката на изплъзналите се от услугите им български туристи, но ще отчита позитивни резултати всеки сезон за прираста на чуждестранните потребители на Балкантуристнашенския майсторлък.

 

 

 

 

На един шут разстояние

Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

Стойко Тонев dr.tonyfilipov (at) abv.bg 0885 233 691
„Редута.бг” се обслужва от счетоводна къща „Лавейа” бул. Княз Дондуков”, № 49 Tel: +359 2 988 84 04 Mobile: +359 888 60 72 70 Mail: sk.laveia@gmail.com
To Top