Статии

Стефан Стоянов: Пет неща, които не трябва да правите, ако сте кмет на София

Конфуций е казал, че е проклятие да живееш в интересни времена. Той твърди това просто защото не е живял в София. Ако заради някакъв много лош късмет, Конфуций ни беше съвременник и съгражданин щеше да извика силно:

„Абсолютно проклятие е да живееш в интересен град!!!“

Да! За София определено може да се каже, че е един много интересен град и няма абсолютно никаква вероятност да ти доскучее дори за миг. Например, тротоарите. Мислиш си, че можеш да вървиш по тях? Така е, но само ако можеш да вървиш по вода. Излизаш, стъпваш на тротоара и ето ти изненада – пешеходната зона рязко се превръща в плавателен канал и така спокойно можем да кажем, че столичаните рядко оставаме на сухо. Дори и един много слаб дъжд паднал в София я преобразява така, че Венеция и Амстердам могат да получат комплекси за малоценност. Е, трябва да се признае, че има и тротоари, които са пригодени и за ходене. Колчета не позволяват на автомобилите да ги превземат и плочките са наредени почти равно. Лошото в случая е, че плочките са доста безвкусни и наистина могат да те убият от скука, докато си гледаш в краката.

Ами транспорта? Мислиш си, че автобус 280 може да те закара от точка „А“ до точка „Б“? Може, ама само ако иска! И ето ти изненада. След спирката на Плиска автобусът за секунда от превозно средство се превръща в барбекю. Ако случайно носиш със себе си два метра суров суджук, можеш спокойно да го изпечеш на цената на един билет. Или трамваите. Релсите по улица „Граф Игнатиев“ са толкова криви, че спокойно можем да се похвалим с най-екстремното влакче в света. Ако се качиш на Съдебната палата с кофичка кисело мляко, когато стигнеш на площад „Славейков“ вече имаш чудесно разбит айрян. Същото се случва и с мозъците на пътниците. Положителното в случая е, че общината продължава усилено да харчи европейски средства за строежа на метрото и това съоръжение много се удължи. Вече може да се каже, че има надежда в ж.к. „Надежда“. Този квартал вече разполага с топла връзка с Лондон. Да, до терминал 1 и терминал 2 и респективно до добре уредени столици вече може да се стигне много лесно и бързо.

Иначе въпреки общината и инвеститорите София продължава да е доста зелен град.  Паркове – колкото искаш. Стига да не искаш чак толкова много. Някои са станали наистина уютни. Примери за това са „Докторската градина“ и градинката зад бившия царския дворец. Там стотици столичани се събират, за да изпият по бира, да се наслаждават на спокойното зелено и след това да се включат доброволно в напоителната система на парка, чрез своите отделителни системи. Да, липсата на тоалетни в парковете може да се подуши от километри. Освен всичко това, парковете на София са много подходящи за застрояване. Скоро ще се радваме на строежа на нова придобивка, предназначена задължително за спорт и отдих. Доста апетитен парцел ще бъде застроен в „Борисовата градина“ на мястото на бившата гара „Пионер“. Предположенията ми са, че е напълно възможно да става дума за масивно МОЛобразно здание и формите на отдих ще са висене в кафене и консумиране на пица, а спортовете ще са боулинг и тичане с препятствия по време на „черен петък“.

Друга много положителна черта на този град са велоалеите, които започнаха да се появяват тук-там. За изграждането им общината дори е поискала съдействие от холандски експерти. Похвално е, че общината не се срамува да потърси помощ отвън за нещо, с което не може да се справи. Но защо само по темата с вело-алеите? Можеше да бъдат поканени парижки павьори, австрийски плочкаджии за тротоарите, берлински общинари, лондонски разтавратори на сгради, базелски главни и не толкова главни архитекти, мадридски паркостроители и всякакви други специалисти, доказали се в работата си по европейските столици.

И ако мога да обобщя положението в този град с няколко думи, то мога да кажа, че  София е голяма и община дебне отвсякъде. А на върха на общината стои кмет. Той е един от нас, всички ние трябва лично да го изберем и да го натоварим с отговорността да организира решаването на проблемите на града. Ако поради някаква нелепа случайност, вие имате лошия късмет преди да напуснете този свят да бъдете избран за кмет, трябва да знаете какво не бива да правите никога.

  1. Никога, ама никога не се опитвайте да ремонтирате булевард „Дондуков“. Има огромна опасност след вашата намеса булевардът да е повече канал отколкото път. Локвите, които ще се образуват след опита за капитален ремонт ще са толкова устойчиви, че патриархът може да хвърля в тях кръста на Богоявление, вместо в езерото на ж.к. „Дружба“. Ако много Ви напъва да ремонтирате нещо, ограничете се до една бака латекс в собственото ви антре, тапети в хола и смяна на балатум в личната ви кухня. Ако все пак сте имали лошия късмет да сте ремонтирали булевард „Дондуков“ Ви съветвам да отричате до край, че това е ваше дело. Не се гордейте с ремонта, а обявете, че е извършен от злонамерени  елементи, които имат единствено за цел да Ви дискредитират.

 

  1. В определен период от годината има огромна опасност да завали сняг. Не го пипайте! Той сам ще се стопи. До този момент нека си стои възможно най-дълго. Той е красиво бял /поне докато не стане жълт/ и под него ще останат скрити всички нелепи намеси на вашата администрация върху градската среда. За окото ще останат скрити всякакви дупки, локви, кърпежи, некачествено изпълнени бордюри, непочистени улици и тротоари, клатещи се тротоарни плочки, оплешивели градинки и всякакви други нелепости, които превръщат градската среда в селска такава.

 

  1. Много е важно всячески да избягвате изграждането на велоалеи. Правете се на разсеяна колкото можете. Вело алеите определено не са ви силата. Ако някой толкова много иска да кара в града велосипед го поканете учтиво да ползва изградената вече мрежа от велоалеи в Амстердам. Ако случайно се е случило така, че сте се изпуснала и сте изградила някаква велоалея на улица „Раковски“, примерно, не се притеснявайте. Изчакайте снега да я покрие и после пуснете снегорините. Машините ще почистят не само снега, ами и самата велоалея от улицата.

 

  1. Престанете да режете лентички! Не откривайте нови линии на метрото, нови детски градини, нови паркове, нови улици, нови спортни площадки. Като откриете нови линии на метрото все повече хора ще искат да ви обидят, заради цената на билета. Новите градини ще трябва съвсем скоро да се ремонтират. Новите паркове ще трябва да се застрояват, новите улици да се разкопават, да се препавират, после да се асфалтират, после да се изкопаят за отводняване, после да се павират отново, за да се асфалтират до седмица. Не стройте повече спортни площадки. Открили сте достатъчно строителни площадки и който иска може да се набира на крановете. Спрете да откривате. Време е да започнете за закривате улици, булеварди, детски градини, паркове и спортни площадки.

 

  1. Ако трябва да изброя всичко, което НЕ трябва да прави един кмет, то тогава този списък ще е доста по-дълъг. Затова ще обобщя с последното и най-важно нещо, което трябва да запомните. Когато попаднете на обществено място в центъра на София, избягвайте да споменавате кой сте и с какво се занимавате. Ако случайно Ви разпознаят – отричайте до край. В това да сте Йорданка Фандъкова и да сте кмет на София няма много поводи за гордост.
Стефан Стоянов: Пет неща, които не трябва да правите, ако сте кмет на София

Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

За връзка с Фондация "Редута": dr.tonyfilipov (at) abv.bg, тел: 0888 415 448
Редута.БГ се обслужва от счетоводна къща "Лавейа", бул. "Княз Дондуков" № 49, Тел: +359 2 988 84 04; Мобилен тел.: +359 888 60 72 70, Ел. поща: sk.laveia@gmail.com.
Работи с Хостинг в Rax Cloud.
To Top