Студентски дебюти

Халифатът в ерата на фалшивите новини

„Ислямска държава“ създава собствена социална мрежа.

Новината от 3 май намери място в сравнително малко медии, но е повод за размисъл за медийната стратегия на терористичната групировка. Според директора на Европол, Роб Уайнрайт, тази стъпка не е просто резултат от амбициите на ДАЕШ, а опит да се справи с редица проблеми. Социалните мрежи безспорно са силен инструмент за пропаганда. Например, все по-често Туитър и Фейсбук блокират акаунти на терористи, макар и не с честотата, с която различни правителства и организации настояват. Битката срещу т.н. „ислямска държава“ се води на два технологични фронта – с конвенционални средства и в интернет пространството. Ето защо характерът на военните действия през XXI век може да бъде описан с вече широко популярното свойство „хибридност“. Ако осъзнаем, че интернет предоставя платформа, с която лесно може да се злоупотреби, се сдобиваме и с възможност да вземем мерки навреме.

Докато четете този текст – да припомня една всеизвестна истина – терористи координират атаките си дистанционно, без дори да са се срещали лично. Те вербуват хора от цял свят, защото светът е на един клик разстояние. Да, даден профил в социална мрежа може да бъде изтрит. Веднага след това обаче се създава нов, като по този начин цикълът се затваря. „Ислямска държава“ явно предпочита да се застрахова срещу подобни „спънки“. Дали терористичната мрежа ще служи единствено за външна пропаганда? Към момента доста ефективна за вътрешна пропаганда е платформата „Телеграм“. Разработена от руски специалисти, тя позволява общуването в тайни чатове, изпращането на съобщения в групи до 5000 потребители и изтриването им в рамките на 48 часа. Си Ен Ен и френските власти обвиниха собствениците на приложението, че не възпрепятстват джихадистите да координират действията си и да организират атентати чрез „Телеграм“. Компанията, от своя страна, заяви, че блокира определени акаунти, но няма намерение да ограничава свободата на изразяване в резултат на политически натиск.

Когато завладява нови територии и печели битки срещу „неверниците“, рейтингът на публикациите на ДАЕШ скача. Когато обаче терористите бъдат притиснати или претърпят загуба на бойното поле, това влияе на имиджа им и ефективността на материалите в социалните мрежи спада. Целта на групировката е да поддържа идеята за силна държава през различни медийни канали, които освен популярност й дават възможност да се легитимира като институция. „Ислямска държава“ има собствено онлайн списание, радиостанция и информационна агенция. И тук идва парадоксът: подобно на останалите традиционни медии ДАЕШ също се бори с феномена на фалшивите новини. Fake news не е ново явление само по себе си, но набра особена популярност по време на президентската кампания на Доналд Тръмп. Писането на неистини в интернет е „на мода“ по няколко причини – информацията е лесно достъпна и всеобхватна, позволява таргетиране на аудиторията и въздейства на ирационално ниво по установени модели. Чудите се как „ислямска държава“ „попадна в капана“? Ето няколко примера.

През февруари т.г. в интернет се появи фалшив брой на месечното онлайн списание „Румия“ (в превод Рим). Ал-Хаят медия център, собственост на ДАЕШ, направи опити да свали копието от мрежата. По информация на „Дейли мейл“, организацията е била в паника. Британското издание цитира подигравателни постове от Туитър по този повод. Един от тях гласи: „Ирония е, че „ислямска държава“ има проблем с фалшив брой на Румия, но не и с факта, че има фалшив халифат“. Списание „Румия“ е приемник на изданията „Дабик“, „Исток“, „Константинопол“ и други. Наименованията не са случайно избрани, а се правят отпратки към Римската и Османската империи. Дабик е град в Северна Сирия, в който според джихадистите ще се разиграе Армагедон между мюсюлманите и неверниците. След като града беше отвоюван обратно от Сирийската свободна армия и турските войски в рамките на операцията „Щита на Ефрат“, едноименното списание спря да излиза. „Дабик“ беше емблематична медия за терористите от 2014 до 2016 г. Неговите 15 броя се разпространяваха в т.нар. „дълбока мрежа“, недостъпна за стандартните интернет търсачки. Изданието бе хибрид между „Нюзуийк“, „Икономист“ и „Тайм“ по отношение на графичното оформление. То не отстъпваше на западните образци по качеството на фотографиите и дизайна. Подобно на предшественика си „Румия“ се издава на различни езици и се списва професионално. Една от причините за това е работата по него на западни журналисти, които са пленени от ИД като британския фоторепортер на „Сън“, Джон Кентли. От друга страна, ДАЕШ приветства чуждестранни „бели якички“ като починалият по-рано тази година Ахмад Абоусамра – специалист по компютърни науки от университета в Масачузетс и редактор на „Дабик“. Онлайн списанията на джихадистите превръщат тероризма в спектакъл чрез използването на модерни технологии на снимане и монтаж. В едно от многобройните им видеа например последните мигове на самоубийствен атентатор са заснети впечатляващо с дрон.

През лятото на 2016 г. се появи фалшива версия на мобилното приложение на информационна агенция „Амак“, свързвана с ИД. Според „Ню Йорк Таймс“, именно тя е първата, която съобщава за нападенията на групировката и съответно действа неофициално в неин интерес. Информацията от „Амак“ се споделя лесно във Фейсбук, Туитър, Инстаграм и Телеграм, които са основни канали на ДАЕШ. Ето защо екстремистите предупредиха приложението да се сваля само от официалните канали на агенцията, тъй като фалшивата версия се използва за шпионаж. „Домино ефектът“ на разпространение на един материал през различни канали е ключов способ за терористите, които освен в социалните мрежи се изявяват и в редица сайтове в т.нар. „тъмна мрежа“. Един от тях беше хакнат през ноември 2015 г. от група активисти, последователи на „Анонимните“. Началната страница на сайта призоваваше потребителите да се „успокоят“ и съдържаше реклама на онлайн аптека. „Ислямска държава“ поддържа сайтове не само в страни от Близкия изток, но и в Египет, Тунис, Алжир и други. Групировката създава приложения за Андроид за изучаване на арабски език. Едно от тях например е насочено към децата, които да усвояват лексиката с картинки на бомби и оръжия. „ИД“ създава успешно свой бранд и за разлика от „Ал-Кайда“ разчита на прозрачността като документира и случващото се вътре в халифата. Тази политика на отвореност позволява на ДАЕШ да достигне и да привлече повече последователи. „Ал-Кайда“ също си служи с видео обръщения, но ИД залага на по-високо качество и повече платформи за споделяне.

През 2015 г. американският президент Барак Обама повдигна въпроса за ролята на медиите в битката срещу тероризма. Според него, те не трябва да се фокусират върху „ислямска държава“, защото по този начин я насърчават – доизграждат нейната репутация, всяват паника и увеличават популярността й. В резултат, ДАЕШ вербува повече хора, а останалите живеят в постоянен страх. Означава ли това да се преструваме, че „ИД“ не съществува? Определено не, но трябва да се търси баланс в представянето на организацията. Редица издания и политици започнаха да назовават групировката ДАЕШ вместо „ислямска държава“, защото това не се харесвало на терористите. Причината – акронимът е близък по звучене с дума, която се превежда като „да стъпчеш и смажеш“ или като „фанатик, който се опитва да наложи волята и идеите си върху другите”. Спорно е обаче дали хора, които извършват нечовешки зверства и се снимат до труповете не само на своите врагове, но и на приятели, действително се трогват от подобно нещо. Очевидно обаче рестрикциите в социалните мрежи не остават незабелязани от джихадистите. Директорът на Европол за пореден път обръща внимание на пропагандната машина на групировката и иновативните й подходи. След 48-часова операция европейската полицейска служба е открила доказателства за работата на ДАЕШ по собствена платформа в интернет и това е важен сигнал. Той обаче е част от по-голямата тема за бума на фалшивите новини, кибервойната и начините за противодействие. Според Михал Данилак, експерт по управление на риска от Словакия, ООН и НАТО трябва да приемат промени в уставите си, за да отговарят на предизвикателства през XXI век.

За основните противници на ДАЕШ в лицето на САЩ, Русия и западноевропейските държави кибервойната е нещо познато и актуално, но официално низвергнато. За „хибридна война“ се говори само в контекста на национални избори заради евентуална намеса в тях от страна на чужди държави. Марк Галеоти, старши изследовател в Института за международни отношения в Прага, смята, че наказателни мерки като санкции срещу медиите, разпространяващи фалшиви новини, би била ефективна мярка. Интересно би било да видим и какво ще предприеме самата „ислямска държава“ спрямо източниците на фейк нюз. Едно е ясно – мерките трябва да са неконвенционални, а за тези спрямо медиите на терористите се изисква още по-голямо въображение.

…………….

Този текст е създаден по проект „Студентска политологична платформа. Формиране на журналистически умения в собствена медийна среда“, осъществен с финансовата подкрепа на Програмата за подкрепа на студентски иновации на Институт „Отворено общество“ – София и Фондация „Микрофонд“ – София. Съдържанието на тоекста е отговорност единствено на авторите и при никакви обстоятелства не може да се приема, че отразява официалното становище на Институт „Отворено общество“ – София и Фондация „Микрофонд“ – София.

Халифатът в ерата на фалшивите новини

Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

За връзка с Фондация "Редута": dr.tonyfilipov (at) abv.bg, тел: 0888 415 448
Редута.БГ се обслужва от счетоводна къща "Лавейа", бул. "Княз Дондуков" № 49, Тел: +359 2 988 84 04; Мобилен тел.: +359 888 60 72 70, Ел. поща: sk.laveia@gmail.com.
Работи с Хостинг в Rax Cloud.
To Top