Голямото Фи на „Топлофикация ЕАД”

Румен Митев

Когато преди седмица установих, че вкъщи пак няма топла вода, си казах: „Поредното безобразие на Топлофикация…”. Казах си го изморено, изтощено, все едно съм жертва на този топлофикационен мастодонт и дори мисълта да се бориш с него, е предварително обречена на поражение. Предположих, че това е обичайното чувство при всеки, който ползва услугите на това дружество. Защото най-малкото, което успяват да постигнат, е да докарат клиента до отчаяние. Да го накарат да си мисли, че няма смисъл да тръгва да се бори за своите права.

Ако погледнем сайта на „Топлофикация ЕАД” , ще установим, че почти всяка седмица има авария някъде из София, което означава, че със сигурност всяка седмица на определени места се спира топлоподаването. Почти като преди 1989 г., когато такива моменти са се наричали „режим на водата”. Това са десетки квартали, стотици домове, хиляди хора, които остават без възможност да задоволяват свои елементарни човешки нужди за определен период от време. Хиляди хора, които са безпомощни и просто чакат пускането на топлата вода.

И сега навярно се чудите защо чакат, а не предприемат нещо. Ами работата е там, че когато „сключиш договор” с „Топлофикация”, в него не се предвижда наказателна клауза за дружеството, а само за клиента му. Т.е., ако закъснееш с плащането на сметката, ти спират водата. Но ако ти спрат водата, въпреки че си плащаш сметките, няма нито санкции за тези, които ти я спират, нито обезщетение  за теб.

Оказва се, че дори да си лоялен клиент, който си плаща редовно, за теб не гарантирано, че няма да останеш без топла вода и парно насред зима например, а при авария не ти се възстановяват причинените щети (в случая здравословни, хигиенни, финансови). И дори да си лоялен клиент, не е изключено след всичко това да пристигнат огромни изравнителни сметки, каквито практиката вече познава. А тривиалните циркулиращи извинения от типа „Извиняваме се на засегнатите абонати” не водят до възвръщаемост на човешките хигиена и здраве, нито до възвръщаемост на финансовите ресурси за лекарства например. Те отдавна са изгубили своите смисъл и стойност. Така, освен да чакаш, не ти остава нищо друго (поне на пръв поглед).

Това чакане без реакция е станало толкова обичайно, че дори медиите не си дават труда да проучват причините. Там всичко приключва със съобщение за спиране на топлоподаването. Липсват въпросите: защо има авария, колко време ще отнеме ремонтът, какво е в основата на аварията, ще бъдат ли възмездени ползвателите на услугата „топла вода и парно”. Няма разговори със служители, с експерти, директори. Разбирам, че краят на местните избори, свалянето на имунитета на един депутат и протестите на полицаите няма как да бъдат изместени, но въпросите около „Топлофикация” растат правопропорционално на броя на авариите и някой трябва да ги зададе, защото те засягат не просто обществото като някаква имагинерна съвкупност, а всеки един човек поотделно. За тази удобна тишина би трябвало да има причини.

На първо място това са познатите дежурни виновници – законите. Според тях срокът за поправяне на авариите от страна на „Топлофикация” е 48 часа. Може би си мислите, че 48 часа не са чак толкова много и не е проблем да не се къпеш два дни. Но си представете през тези 48 часа какво се случва в детските градини и яслите например, когато няма топла вода и парно. Представете си какво се случва с възрастните и болните хора. Естествено, че е възможно една авария, каквото и да е тя, да бъде поправена бързо и адекватно. Само че от „Топлофикация” предпочитат това да става бавно, защото така позволяват законите. А ако се питате какво става в случай, че не се спазят тези 48 часа, то отговорът е  – нищо.

Впрочем същите тези закони позволиха на дружеството преди няколко месеца да държи голяма част от кварталите в столицата отново без топла вода и парно – този път за няколко седмици. Същински терор. Не помогнаха и жалбите до Комисията за енергийно и водно регулиране, откъдето отговаряха, че всичко е законно. Съвсем очевидно е, че нормативни промени трябва да има. Но пък това може би ще доведе до сблъсък с някое силно топлофикационно лоби. Ето как стигаме и до другата причина – липсата на конкуренция на пазара.

Тази година дружеството беше глобено от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК)  за злоупотреба с монопол, но дори и това не впечатли медиите чак толкова. Вече от около 25 години „Топлофикация ЕАД”  е със статут на най-голямата компания в сферата на топлоподаването. Всяка поява на друга по-малка фирма бива смачкана. След като няма конкуренция, „Топлофикация” може да прави каквото си иска. И го прави.

Проблемите около това дружество не са от днес. На всички ни е ясно, че нещо трябва да се промени. Но за да има промяна, най-напред трябва да започнем да говорим за нея. Без страх и апатия, така, както обикновено го правим само във фейсбук. И да говорим не само когато засяга нас персонално. Защото в противен случай всяко възмущение остава самотна капка в морето. Така не може да бъде съборен един мастодонт. Трябват обединени усилия, най-малкото за да се провокира реакция.

А колкото до голямото фи – не си мислете, че съм го забравил. С него бяха оправдани бавните действия. Справка в „Гугъл” показва, че голямото фи е нещо като „големият размер на сечението на тръбата”. Същата тръба, която беше аварирала. Ама нали е по-хитро да боравиш със сложни термини, та току-виж хората са си казали, че наистина се работи както трябва. А според справка в сайта на „Топлофикация” около 37 км от топлопреносната мрежа в столицата е била подложена на рехабилитация през лятото с аргументите, че тръбите са стари и затова има толкова аварии. С просто логическо умозаключение стигаме до извода, че ако тръбите са нови, не би следвало да има аварии. Само че такива, както става ясно, има. И то в същите квартали, в които през лятото се работеше сред  полъх от първобитни времена за седмици наред. Възможно ли е от дружеството целенасочено да правят некачествени ремонти, за да може перманентно да се усвояват европейски средства, това не знам. Това, което знам е, че новите тръби са с голямо фи.

 


Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

Стойко Тонев dr.tonyfilipov (at) abv.bg 0885 233 691
Редута.БГ се обслужва от счетоводна къща "Лавейа", бул. "Княз Дондуков" № 49, Тел: +359 2 988 84 04; Мобилен тел.: +359 888 60 72 70, Ел. поща: sk.laveia@gmail.com.
Работи с Хостинг в Rax Cloud.
To Top