Коментари

Новини с вкус на цианкалий

Девет японски компании получили писма с искане в рамките на месец да платят на свързана с тероризма секта 31 000 долара в биткойни. Във всяко от писмата имало по доза цианид и заплаха, че сектата ще пусне на пазара отровни лекарства, ако не бъдат изпълнени желанията й. Адресатите на писмата са производители на лекарства и издатели на вестници.

Да се надяваме, че японските служби ще си свършат работата и зловещата закана няма да бъде изпълнена. Епистоларното послание на сектата обаче, заслужава специално внимание. В известен смисъл терористите метафорично поставят под един знаменател фармацевтичната и медийната мафии – отровители, които заслужават отрова.

За отровните новини (poisonous news) – като епидемия, по-страшна и от фалшивите новини, вече се говори на сериозни международни медийни форуми. (За щастие, терминът все още не фокусира грантове и дебатите по темата не са се изпразнили от съдържание.) Ако фалшивите новини дезориентират и отклоняват вниманието, отровните директно инжектират страх, паника и опростачване. Пълни с цианкалий са всички заглавия като: „Ужас! Задава се арктически студ!” (когато температурите падат до минус 1 градус), „Шокиращо! Грипът убиец идва у нас след 10 дни”, „Феноменално! Черният дроб на Х.Х. се разпадна”. Отровните новини са по-опасни и пристрастяващи от фалшивите – ако редовно атакуват мозъците ни с апокалиптично-конспиративни заплахи и удивителни знаци, отвикваме да четем всичко, което ни напряга. Неслучайно страниците с международни новини във все повече наши издания липсват, а коментарните рубрики са открита пропаганда.

Медиите често приличат на маркетингови отдели на фармацевтични компании. Журналистиката е сведена до хранителна добавка, която дори да не трови, премодулира естествения ни имунитет. Защитните сили на тялото и мозъка на нацията атрофират.

И не е случайно, може би, че днес факултетите по журналистика и фармация на СУ са един до друг.

В годините преди демокрацията в тоалетната на философския факултет на Софийски университет най-значимият екзистенциален въпрос беше онагледен по оригинален начин: някой беше поставил върху бидето надпис „Съзнание”, а върху казанчето с вода „Битие”. Посланието бе визуално-акустично: битието промива съзнанието. Понякога надписите се сменяха: съзнанието промиваше битието.

Няма да е лошо, ако пресъздадем това онагледяване и в ремонтираните тоалетни на днешния Журналистически факултет. За да помнят преподавателите и бъдещите млади колеги, че са отговорни за имунитета на нацията. И да не забравят, че когато съзнанието на един народ е като пълно с отрови и лъжи правоъгълно казанче, бъдещето му обикновено е с форма на биде.

Новини с вкус на цианкалий

Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

Стойко Тонев dr.tonyfilipov (at) abv.bg 0885 233 691
Редута.БГ се обслужва от счетоводна къща "Лавейа", бул. "Княз Дондуков" № 49, Тел: +359 2 988 84 04; Мобилен тел.: +359 888 60 72 70, Ел. поща: sk.laveia@gmail.com.
Работи с Хостинг в Rax Cloud.
To Top