Коментари

Ред слама, ред култура!

Веждито ще става академик. Ако сега не стане, няма кога. А дали заслужава, не сме ние компетентен. Но що пък не? Ако може Антон Дончев да е академик с един роман, за който при това се говори… Както и да е, какво ли не се говори. Не са един и двама мушмороците сред академиците и член-кореспондентите.

През март в едно интервю питаха скулптора Велислав Минеков кои са най-известните работи на  Вежди Рашидов. „Пред сградата на „Мултигруп“, вика, има едно куче, което трябваше да е лъв… Говори се, че Вежди е получи $60 000 от бившия столичен кмет Софиянски за паметник, който трябваше да се казва „Ключът на София“. В момента има един фалически символ между Цариградско шосе и аерогарата. Рашидов си взе парите, но паметник няма. Името на този човек беше създадено от журналистите. Бил скулптор и ваятел… Този човек не е докосвал камък. Ако има нещо да прави, той използва колеги и студенти, които му помагат, защото е много зает с малки срещи и малки водки…“

Фалически символ? Виждал съм го, но е квадратен. Всъщност, защо не? Във фолклора всеки втори е квадратен.

Не знам, може и да е некадърник Веждито, може и да му завиждат. Но наистина пие само малки водки, обаче начесто. И това, дето работи само с „подизпълнители“, сме го чувал още през 2010 г. Един пич тогава ни каза, че Вежди му се похвалил, че от 18 г. не бил хващал длетото, наел си двама калфи и само се подписвал. И  за лъва на „Мултигруп“ имаше нещо… А, сетих се. Димитри Иванов разправяше, как, когато Вежди направил статуята на лъва, Илия Павлов казал, че е хубава статуята, само че лъвът нямал пишка и Вежди направил пишка на лъва.

Така постъпват големите творци.

През 1504 г. Микеланджело направил скулптурата на Давид с прашката, която му възложил кметът на Флоренция Пиеро Содерини. Когато статуята била готова, Содерини я огледал и казал, че е много хубава, но носът на Давид бил малко голям. Микеланджело, вместо да му обяснява, че евреите с големите носове са известни, си замълчал. Взел тайно шепа ситни камъчета, качил се на скелето и почнал ужка да изчуква носа, като периодично пускал по някое камъче. Накрая рекъл: „Ще го погледнете ли пак, сеньор Содерини?” Погледнал го баровецът и рекъл: „Да, сега е по-добре, сега Давид е като жив.”

Всъщност, както го разказах, излиза, че големите творци не постъпват точно като Вежди…

Как се отплеснах, а трябваше да ви разказвам за културната му реформа, за която думата «провал» е почти комплимент, за това как големият скулптор се предлагал за Лувъра, как си организирал една изложбица в Лондон с парите за Европредседателството и други такива важни работи. Ще остане за друг път. Но не мога да не изтъкна образоваността и общата култура на Веждичката с няколко цитата:

“Искам да направя чудовищен концерт в Болшой театър с най-големите ни гласове – от Пендачанска до Гена Димитрова…”

„Там има такъв голям диапазон от композитори – от Достоевски до Чайковски…”

“Не може  храната да е единственото, заради което хомо сапиенс е създал човека…”

„Но е така в ерекцията на обществото, обществото винаги е едно крайно…”

«Ако смятате, че този фес не ви управлява, селски от Дръндар – то това ви е нацията на 1300 г., да ви еба циганската нация…”

Нация, която е допуснала подобен простак да ѝ бъде министър на културата, си заслужава е…… И най-вероятно си го е получила.

 

Текстът е публикуван в Прас-Прес

Ред слама, ред култура!

Новата държава

Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

Стойко Тонев dr.tonyfilipov (at) abv.bg 0885 233 691
Редута.БГ се обслужва от счетоводна къща "Лавейа", бул. "Княз Дондуков" № 49, Тел: +359 2 988 84 04; Мобилен тел.: +359 888 60 72 70, Ел. поща: sk.laveia@gmail.com.
Работи с Хостинг в Rax Cloud.
To Top