Статии

И замириса от морето…

Щрихи от една предизвестена смърт

 Заседание на МС 14 март 2018 г. Министрите раздават концесии за плажовете по Южното Черноморие за следващите 15 години. От концесионните договори става ясно, че на плажа „Слънчев бряг-север“ чадърът ще струва 9 лв., шезлонгът също 9 лв. Значи ако двама души искат да се пекат без да им се напълнят зад…, пардон, банските с пясък, ще трябва да си приготвят по 27 лв. на ден. На плаж „Росенец-север“ чадърите и шезлонгите ще са по 10 лв., на „Несебър-юг“ по 8 лв., а на „Св. Влас – болницата“ по 7 лв.

И така от няколко квадрата пясък за един сезон се изкарват 100 квадрата на шпакловка и замазка в престижен софийски квартал! Дай, Боже, всекиму! Но понеже за всекиго няма, та да дадем първо на нашите хора. Обществена тайна е, че плажните концесии бяха спечелени от фирми свързани с ВИС, Маргините, Маджо, ДПС, Валентин Златев…

И затова стотици хиляди българи не намират разумни причини да пълня гушите на нашенските мутри, вместо да отидат при комшиите на Бяло море. Там можеш на една бира да лежиш цял ден под чадъра. Е, аз точно не мога само на една, но по принцип може… Пък и както обичам да похапвам панирани калмари и пипалца от октопод на скара, обилно полети с рицина… И хората ни отдават нужното уважение, въпреки, че точно от такива като нас трудно ще забогатеят.

Истината е, че не ни се получава туризмът. Има нещо сбъркано и това сбъркано е в хората, които управляват туризма, а също и в хората, които упражняват туризъм. Чипът, дето викаше Готски.

Алчността е една от чертите на голяма част от занимаващите се с туризъм. А алчността не случайно е един от седемте смъртни гряха. Заедно с мързела (леността). Българинът иска да забогатее, но без да пие морен вода. Не обича да печели от оборот, по го кефи да печели директно от цената. Голям оборот – голяма хамалогия. И смъртният грях гордост не е подминал българските пишман дейци в туризма. Не може българинът да се прекърши и да направи ихтибар на друг българин. Да му поднесе, да му отнесе и през цялото време да му се усмихва. Че кой пък е той, че да му подгъзвам?!

Само ще отбележа, че в специалност „Туризъм” на СУ се преподава дисциплина „Грижа за клиента”, а също и „Психология на клиента”. Явно сериозни дисциплини, защото се изучават в IV курс. Но, за  съжаление, туризмът се ръководи от самодейци. Такива, като Георги Гергов, който през 1999 г. заряза свинарството, купи комплекса “Слънчев ден” и се отдаде на туризъм… Може да добавим и подсъдимите Баневи, подсъдимите Арабаджиеви и т.н. и т.н.

Иначе опитахме най-различни работи, за да подкараме туризма нанякъде. Откриха се мощите на Йоан Предтеча. После се откри вампир с трепетликов кол между ребрата. После се намери и жена му на вампира, също вампир. И още вампири. Толкова много вампири се изровиха, че се заговори, че може на логото на българския туризъм да се сложи вампир. После се изградиха с итонг, тухли четворки, велпапе и други съвременни материали древните крепости. Някои консервативни елементи, като шефът на Института за анализи и оценки в туризма Румен Драганов, дадоха отпор на тази идея: „Културните ни паметници постепенно се превръщат в нискобюджетен туристически продукт, в т.нар. junk туризъм.” По това време министър на културата беше  Вежди Рашидов. Той изповядваше веруюто, че малко бутафория не пречи, дори е желателна: “Смятам, че малко бутафория ще допринесе много за туризма. Иначе ще си останем с по три реда камъни долу на земята.” Ако министърът е junk, и културата ще е junk. Но той не беше сам. А, както обича да казва д-р Филипов, при простотията синергичният ефект е с много високо КПД. Двама умни българи рядко създават синергия, но при простите някак от само себе си се получава …

Румяна Кинкина качи тази снимка във Фейсбук и написа: „Ето как гръцки ресторантьори ни изпратиха в края на почивката с група приятели в едно малко селце – с торта с българското и гръцкото знаме и надпис “Много благодарим”.

Опитахме и продължаваме да опитваме с всякакви видове туризъм. По времето на тройната коалиция с премиер Станишев голфът беше издигнат в национална туристическа стратегия. Трябваше да се угоди на социолозите-голфъри. През 2010 г. Трайчо Трайков, министър на икономиката, енергетиката и туризма в първото правителството на Борисов, заяви, че гурмето и църквите ще са козът на страната ни за привличане на нови туристи. Селски туризъм, лечебен туризъм,  спа туризъм, бърдуочинг туризъм (птиценаблюдателен туризъм). В големите курорти процъфтяваха сексуалният и алкохолният туризъм.

През годините на няколко пъти се възраждаше идеята за приключенски туризъм.  През 2008 г. председателката на Държавната агенция по туризъм Анелия Крушкова обяви, че особено ще залагаме на приключенския туризъм. През 2012 г., когато министър беше Делян Добрев, от МИЕТ препотвърдиха ангажимента да се рекламира приключенският туризъм.

А то като погледнеш, у нас всичкият туризъм е приключенски. И затова конкретните идеи за «приключения», като симулирано бутане от Балдуиновата кула, фиктивен обир от разбойници, облечени като древни траки, хайдушки и каракачански масаж и т.н., са просто тавтология на действителността. Всеки българин, бил той хотелиер, ресторантьор, собственик на паркинг, чейнчаджия, лодкар, мургав продавач на варена царевица… е способен да направи туризма на един чужденец приключенски. Една седмица съприкосновение с образците на българския туризъм и неговия социален контекст и всеки уважаващ себе си чужденец ще забрави завинаги пътя накъде нас. Дето разправяше един англичанин, от една седмица съм в България и нищо ми няма… Няма ми портфейла, няма ми часовника, два зъба ми няма…

Да, всичко опитахме. Само едно пропуснахме. Не се опитахме да променим себе си, да променим манталитета си. Да се научим да уважаваме туриста. Да му вземаме парите, но да му направим кефа, да му дадем очакваната услуга.

А иначе министерството на Ангелкова отчита велики резултати. Миналата година отчете 9 млн. туристи. Обаче нощувките бяха едва 3.5 млн. Явно голямата част от гостите на страната ни са правили почасов туризъм, примерно от 8 до 5. И към 6 си хващат самолета, за да си спят дома… Таш…, пардон, майтап! Според НСИ обаче нощувките били 17 млн. Което е малко по-близо до истината, но само малко. Защото укриването на нощувките е спорт, в който се упражняват първо хотелиерите и след това в МТ. С основание един бивш зам.-министър на туризма каза: “Големият проблем е как се управлява българският туризъм и къде изчезват милиарди.“ Ангелкова е едно от най-ярките лица на користното невежество, което управлява страната ни.

Така че днешният срив в броя на туристите по морето е закономерен. Той е резултат на липсата на бизнес култура и горе, и долу. В управляващите кратуни липсва идея за цялостна и устойчива стратегия за развитието на отрасъла. А за тези долу, вече казахме. Те са се заели усърдно да колят кокошката, която снася златните яйца. При това положение няма друго положение. Защото, както казват, туристът гласува с краката си. Отива там, където ще се почувства желан и ще прекара по-добре.

 

 

 

 

И замириса от морето…

Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

За връзка с Фондация "Редута": dr.tonyfilipov (at) abv.bg, тел: 0888 415 448
Редута.БГ се обслужва от счетоводна къща "Лавейа", бул. "Княз Дондуков" № 49, Тел: +359 2 988 84 04; Мобилен тел.: +359 888 60 72 70, Ел. поща: sk.laveia@gmail.com.
Работи с Хостинг в Rax Cloud.
To Top