Коментари

Обредолюбие vs. добротворство

„И все пак, в назъбените очертания на облаците в залеза, забелязвам една-единствена ивица светлина, която ме кара да вярвам, че ще дойде по-добро утре.

Какво правя?

Утре ще е по-добре! Със сигурност.

Аз предусещам!“

Така завършва „писмо от Ф. Скот Фицджералд, поставен под карантина през 1920 г. в Южна Франция по време на пандемията от испански грип”. То се оказа умело написана пародия, но не майсторското подражание на стила стана причина писмото да има хиляди споделяния в социалните мрежи по цял свят. „Предполагам, че хората са реагирали на оптимистичното послание… Мисля, че това е в сърцевината на живота и творчеството на Фицджералд – непоколебимата вяра в по-доброто бъдеще”, казва пред „Ройтерс“ авторът му Ник Фариела.

И наистина, предоверяването на една (по същество) фалшификация е тъкмо заради онази „една-единствена ивица светлина, която ме кара да вярвам, че ще дойде по-добро утре“. На хората е дадена известна утеха, предложена им е поне смътна надежда, а в тези тежки дни, изпълнени със страх и отчаяние заради плашещата неизвестност на утре-то, те имат нужда от такава подкрепа. „Аз предусещам!“ – повдига духа им Ник Фариела, който май свърши повече работа в това отношение, отколкото мнозина Божии служители.

За сведение на последните: в България писмото продължава да се споделя, въпреки че автентичността му не просто беше оспорена, ами направо отхвърлена. И точно обратното – напълно автентичното обръщение на патриарх Неофит не се оказа в състояние да въодушеви ни най-малко, а ако все пак му бе обърнато някакво внимание, то е по-скоро от предизвиканата почуда (в най-добрия случай и най-меко казано).

„Останали в домовете си, пред домашната икона, притихнали с покайни сърца да отправим взор към Спасителя Христа с молитва за изцерение на болните, и подкрепа на нашите медици, правителството и воинството, и всички, които не пестят сили и средства в това усилно време…“, изчете с равен глас Негово Светейшество. Това той направи чак на десетия ден от обявяването на извънредното положение, само че не в забавянето всъщност е проблемът. Призовавайки всеки от нас „да съобрази ежедневието си“ с изискванията на ситуацията, патриархът добави, че препоръките на Светия Синод и епархийските митрополити ТРЯБВА да се спазват, което звучи досущ като „Параграф 22“. Доколкото не бе отправен публичен призив към хората да не ходят на църква, нещо повече – да не се причастяват с общата лъжичка по време на Света литургия, мъкнейки там невръстни деца и дори бебета, след обръщението остана да витае усещането не за искрена архипастирска загриженост за живота и здравето на вярващите, а единствено за лицемерие (ако не и за лукавство).

Търсейки причините защо православието запада, Стоян Михайловски беше написал: „защото е ръководено от хора тъпи, бездарни, лишени от водителски качества, неодушевявани от никаква религиозна възторженост и апостолска пламенност, некадърни да организират никакво духовно наставничество, предадени на сух формализъм и на безплодно обредолюбие“. Някои от оценките му може и да ни се струват доста крайни, но за липсата на апостолска пламенност е съвършено прав – нея и с помощта на десет запалени вощеници не бихме могли да открием. Безплодното обредолюбие, и то в такъв момент, би отблъснало дори най-добронамерените към Църквата хора; сухият формализъм няма как да служи за свидетелство на вътрешната благодат, заместена от външно лустро и реквизит от бради, кръстове, медальони и жезли. Как хората да се доверят на благочестието на такива водители, когато стремежът към духовно водачество и досега често се свеждаше до най-семпло желание за овладяване на материални ресурси и налагане на контрол върху дистрибуторската мрежа за покупко-продажба на вяра?

„Да не униваме и въпреки трудностите да бъдем бодри и непрестанно да се молим!“, продължи патриархът, но това са празни приказки, уви. Хората униват не само заради заплахата за здравето и живота си, а защото губят работните си места и молитвите няма да им помогнат да си платят сметките, ипотеките и бързите кредити. На този фон бодростта им е лишена от каквито и да било основания, а по нищо не личи синодалните старци да обмислят някакво съдействие поне за най-уязвимите групи.

Ако ги обгрижваха със същия ентусиазъм, с който преди година си поискаха още 5 млн. лв. от държавата, това щеше да се разчуе. А фактът, че не се е разчуло, казва достатъчно по въпроса за социалните им програми, макар техните защитници да възразяват, че Църквата не е от тоя свят и мисията й е далеч по-висока. Дори и така да е, въобще не пречи синодалите да снизходят с някоя и друга кухня за бездомни и с някой фонд за подпомагане на бедстващи финансово (а те ще стават все повече), при положение че получават пари от бюджета на държавата.

И една идея: в България има десетки манастири, където прекаралите тежкото заболяване могат да се възстановяват на чист въздух, особено възрастните и самотните. С един такъв жест Църквата би спечелила значително повече за укрепването на своя авторитет, отколкото с онази лъжичка на неделните служби, а и към нея хората ще започнат да се обръщат с по-горещо упование и със заслужено уважение. Пък и истинският „Лекар на душите и телата, Който прояви толкова добротворство и направи здрави страдащи телесно и душевно люде“ (по патриарх Неофит) би оценил това: добротворство е думата, която тъкмо Църквата трябва да изпълни със съдържание. Обредолюбието не е в състояние да стори това, но, виж, иначе успешно я изпразва от смисъл, превръща я в кухо клише.

 Уважаеми читатели, Ще ви бъдем много благодарни, ако ни подкрепите според възможностите си! Можете да го направите през PayPal, ePay или на банковата ни сметка:  

 

 

Подкрепа за Редута.bg BGN
Плащането се осъществява чрез ePay.bg - Интернет системата за плащане с банкови карти и микросметки

 

Или на банкова сметка:
Уникредит Булбанк
IBAN: BG75UNCR70001522690558
UNCRBGSF
 
 
БЛАГОДАРИМ ВИ !

 

Обредолюбие vs. добротворство

Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

Стойко Тонев dr.tonyfilipov (at) abv.bg 0885 233 691
Редута.БГ се обслужва от счетоводна къща "Лавейа", бул. "Княз Дондуков" № 49, Тел: +359 2 988 84 04; Мобилен тел.: +359 888 60 72 70, Ел. поща: sk.laveia@gmail.com.
Работи с Хостинг в Rax Cloud.
To Top