Статии

Руски трактор, американски самолет…българска работа

Зимно руско село. Телевизионен репортаж от последните години на СССР. По заснежената улица мощно ръмжи огромен трактор К-700. Зад него е закачена импровизирана дървена тарга с размери метър на метър, а върху нея се кипри петдесетлитров гюм за мляко. Тракторът е дълъг 7 метра и висок почти 4 метра. Бързо се отдалечава.

Техническите характеристики на трактора К-700 свидетелстват за богатирски двигател от 300 конски сили и разход на гориво, съответстващ на щедрата руска душа.

В паметта ми този телевизионен репортаж отпреди почти 40 години е метафора, обясняваща защо някои нации се провалят и защо СССР (за който странно защо странни хора подсмърчат с умиление) са разпадна като къща от карти.

Вчера от летището във Варна излетя транспортен самолет „Спартан“. Техническите характеристики на този дълъг 22 метра самолет и с разпереност на крилата 28 метра свидетелстват за обща мощност на двата му двигателя от 9280 конски сили и със съответния разход на гориво.

На своя борд военнотранспортният „Спартан“ може да качи 60 войника или 48 парашутисти. И по темата – 6 души медицински персонал с подготвени цели…36 места за ранени. И така с полезно тегло на товара от 13 500 килограма.

От летището във Варна транспортният „Спартан“ излетя с  трима човека медицински персонал и едно бебе с общо тегло от около…200 килограма.

Вероятно по времето, в което огромният десантен самолет е рулирал по пистата за излитане Георги Гвоздейков – шеф на държавното дружество “България хели мед сървиз”, специално създадено за закупуването на медицински хеликоптери, обяви че процедурата по тяхното придобиване се отлага (пак) във времето. Причината е до болка позната за запознатите с лабиринтите на процедурата при обществените поръчки. Обжалване. Безумното (без преувеличение) във случая е не толкова, че фирмата, която е подала жалбата няма нищо общо с този сектор на така специфични услуги, няма осигурени служители, не извършва подобна дейност и не изглежда да има каквито и да било интереси в медицинската авиопомощ.

Безумното е, че Комисията за защита на конкуренцията разглежда и взема положително отношение по жалба, която е подадена…два дни след крайния срок за обжалване.

Качвали ли сте се на самолет две минути, след като той вече е отлепил от пистата?

Хващали ли сте влак две минути, след като той се е отдалечил от перона на гарата?

Два дни!!!

Ясно е, че жалбата умишлено и съзнателно саботира закупуването на медицински хеликоптери, отлагайки това неясно кога напред във времето.

Неясно е защо държавен регулаторен орган съдейства в този саботаж.

Едновременността на спасителния полет на „Спартан“-а и процедурното забатачване при закупуването на медицински хеликоптери става с любезното съдействие на държавните чиновници с партийни назначения в КЗК.

А настоящият състав на КЗК беше избран от парламента, по време на кабинета “Борисов 2”.

Председателят на комисията е Юлия Ненкова. Тя е майка на депутата от ГЕРБ и в настоящото народно събрание Александър Ненков. Самата Ненкова пък била зам.-кмет на София по времето, когато премиерът Бойко Борисов е столичен кмет.

В комисията е и предложеният за неин член от СДС Красимир Витанов, който по времето на кабинета “Орешарски” е председател на надзорния съвет на “Булгартрансгаз”.

Един от общо седемте членове на КЗК – Красимир Зафиров, е предложение от партията на Христо Ковачки “Лидер”, по-късно преименувана на “Български демократичен център”.

Откъм БСП пък идва дългогодишният кадър на левицата (че и на БКП до 1989 г.), Анна Янева, която е с опит като заместник-министър в правителствата “Станишев” и “Орешарски”.

Любопитно е каква аргументация относно даването на ход на жалба, подадена с двудневно закъснение ще предложи и познатия с деветгодишния си опит като конституционен съдия проф. д-р Пламен Киров.

Човешкия живот няма цена. Още повече живот, който току що е видял светлината на този така объркан свят. Полетът на „Спартан“-а бе спасителен и не за цената на спасението иде реч тук.

Пред очите ми завинаги ще остане онзи тежък като танк руски трактор в зимния ден със закачения и лек като перце гюм за мляко. Като отговор на въпроса, на който дори са посветени научни изследвания.

Защо някои нации се провалят? Защо някои нации са богати, а други бедни?

Руски трактор, американски самолет…българска работа

Условия за ползване

Текстовете от Редута.бг не могат да бъдат препечатвани без изричното съгласие на редакцията.

Контакти

За връзка с Фондация "Редута": dr.tonyfilipov (at) abv.bg, тел: 0888 415 448
Редута.БГ се обслужва от счетоводна къща "Лавейа", бул. "Княз Дондуков" № 49, Тел: +359 2 988 84 04; Мобилен тел.: +359 888 60 72 70, Ел. поща: sk.laveia@gmail.com.
Работи с Хостинг в Rax Cloud.
To Top